joi, 7 august 2008

let's bridge

Cat la % din noi e natura? Si cat la % suntem mecanici si tehnici? sau, organismul poate e o combinatie intre cele doua, o combinatie intre misterioasa natura si rezulatul modelarii ei... Ma gandeam, de cate ori am simtit si eu natura prin circulatia organismului (ca atunci cand mergi la munte si inspiri aerul acela curat cu miros de brad, ai o senzatie ca natura iti penetreaza prin toti porii, in final intorcandu-te acasa si devenind "infasurat in pixeli")... din pacate, de foarte putine ori am simtit asta. Si aici nu pot sa trec fara sa mentionez de:

Sunt tanar, Doamna, tanar cu spatele frumos
si vreau drept hrana lapte din sfarcuri de cometa,
sa-mi creasca ceru-n suflet si stele in os
si sa dezmint zapada pierdut in piureta.

Sunt tanar, Doamna, inca aripile ma tin
chiar de ating pamantul pe aproape cu genunchii,
aceasta putrezire ma-mbata ca un vin
caci simt curgand printr-insa bunicile si unchii

Gata, dupa introducere, va spun de ce m-am caznit sa scriu despre lucrurile astea. Imi faceam curatenie pe calculator, dupa ce am terminat de citit ceva despre accidente vasculare cerebrale, si am gasit aceasta poza:Dupa ce am stat si m-am uitat cateva secunde la ea, mi-am dat seama ca... imi aduce aminte foarte bine circulatia cerebrala. Exista o procedura de investigatie a circulatiei cerebrale care se numeste angiografie (adica introduci substanta de contrast in vasele de sange si dupa o procesare a imaginii, rezulta o "harta" sanguina asemanatoate cu cea din poza de mai sus).
Pentru a intelege si mai bine am sa pun cateva fotografii cu copaci si cu angiografii, mie mi s-a parut ca asemanarea e mai mult decat interesanta.











Cred ca acum se intelege ceva mai bine ce-am vrut sa spun. I-am aratat si Nicoletei cele doua fotografii, parerea ei a fost "Nico: cred ca circulatia creierului e mai ordonata". Mi-am adus aminte atunci de o alta poza pe care am facut-o in Cluj, sunt cablurile de pe blocul de vis a vis de noi. Tot atunci mi-am mai adus aminte si de una din materiile pe care le-a facut Nico la facultate (a terminat poli - calculatoare) care se numea "inteligenta artificiala" (sigur, aranjamentul cablurilor din fotografie nu prea dau dovada de-o ordine si inteligenta bine definita, dar e haios). De-aici au inceput sa curga ideile, o comparatie intre natura - om - calculator (sau tot ce tine de tehnic si virtual). Ce inseamna inteligenta artificiala? Am gasit o definitie cum ca ar fi “o maşină care se comportă într-un mod care ar putea fi considerat inteligent, dacă ar fi vorba de un om” (John McCarthy). Ce am mai gasit despre asta ar fi ca "o trasatura des intalnita a inteligentei artificiale este ca sistemul respectiv este capabil sa invete, cu scopul de a se imbunatati permanent, si fara ajutoare externe", oare nu tot asa am fost si noi candva?
Ceea ce m-a impresionat cel mai mult e ca exista anumite aplicatii ale inteligentei artificiale care imi suna destul de cunoscut, si anume:
Cred ca dupa aceleasi aplicatii ne dezvoltam si noi... Daca aceastea au fost cercetate si implementate "dupa noi"? Care e modelul nostru? Hehehehehe. Care e puntea care ne conecteaza pe toti? Oare exista? sau ne place noua sa facem "conexiuni" ca sa fim ceva mai linistiti, sau pur si simplu vrem, la randul nostru, sa cream si noi ceva dupa structura noastra?













Mai sus e o comparatie intre angiografia unui plaman si un pom din fata blocului din Cluj.
Si ca sa inchei (ar fi cazul), m-am gandit la o combinatie a naturii cu omul...
Imi cer scuze, probabil ca e post-ul cu cele mai multe intrebari, daca e deranjant, macar la poze sa va uitati, ca ce destul de interesant.
Daca gasesti raspuns macar la o intrebare, nu te sfii sa-l scrii in comment.


Florian Pittis - Sunt tanar doamna

2 comentarii:

Dan M spunea...

Inteligenta artificiala chiar se ocupa, intr-o anumita masura, cu modelarea creierului uman. Bine, nu chiar a creierului uman (dar asta e idealul de atins). O parte din ideile algoritmilor existenti sunt luate din modul in care "functioneaza" creierul uman.
Crearea a ceva dupa structura noastra e cu doua (sau mai multe) taisuri. S-a dezvoltat o intreaga filozofie pe tema om-masina. (Iti recomand http://carti.x6.ro/cartea/a/Asimov,%20Isaac/ "Eu, Robotul")... Nu stiu daca e tocmai ce cautai dar e o carte SF despre un viitor in care inteligenta artificiala e la nivelul omului. daca ai timp citeste-o.;)

Tea spunea...

Am vazut filmul. E interesant. Dar modelul sentimentului? Sau si-ala tine de sistem nervos vegetativ, transmitatori, receptori, mediatori chimici... si uite-asa ajungem la - "it's all about chemistry"