miercuri, 9 iulie 2008

Mississippi to Mali















Cum suna chitara in Africa?
Pai, hai sa vedem.

La
editia 2008 a festivalului de blues de la Sighisoara, Corey Harris sustine un recital in a doua seara. Singur, doar el si chitara... pentru inceput abordeaza un stil clasic de blues, 3 acorduri (E, A, B) fara prea multa solistica; mi-am zis "clar, e blues-ul de la el de-acasa de pe raul Mississippi, de-acolo de pe plantatie... din delta" imaginandu-mi intre timp cum vasleau pe pluta in jos pe rau pe Huck Finn si Tom Sawyer. Bun, atmosfera se crease, toata lumea asculta linistit... cand incetul cu incetul apareau noi si noi acorduri pe chitara, solo-uri din ce in ce mai ciudate, treceri dintr-o gama in alta... iar spre sfarsit, mi-am dat seama ca de fapt ceea ce se intampla...era o calatorie inspre Mali. Nu mi-am putut niciodata inchipui ca blues-ul de Mali ar putea suna asa interesant. De fapt asa se si numea proiectul lui Corey (este chiar si numele albumului) "Mississippi to Mali", proiect in care merge in Mali unde traieste cativa ani, studiind radicinile muzicii blues si reggae dupa care le combina cu delta blues. E un stil original, care te face sa te gandesti cat de felurita e muzica si ce bine suna ea, doar ca trebuie sa stii sa o cauti.

Iata aici mai jos o piesa cu Corey Harris de pe albumul "Daily Bread", piesa se numeste la fel cu albumul.



Zilele trecute, intamplator imi trimite Dan un link de pe youtube cu Vieux Farka Touré, intrebandu-ma daca am auzit de el. Ma uit la videoclip, incep sa citesc despre el, sa ascult si alte piese si... sa-mi aduc aminte de Corey Harris. Da, Vieux Farka Touré abordeaza stilul african pe chitara, chiar din Mali. Tatal lui Ali FarkaTouré ii deschide apetitul fiului sau pentru chitara si pe albumul sau Vieux are si doua piese impreuna cu tatal lui (singurele inregistrari existente ale lui Ali). De abia acum mi-am dat seama cat de fin s-a inspirat Corey din aceasta muzica. Trebuie sa recunosc ca m-a vrajit "stilul Mali" de a canta la chitara, in secunda in care te gandesti ca "aaa, tipic african..." se sterge ideea si spui "e atat de diferit de tot... parca nu seamana cu nimic...parca e alta muzica pe care noi n-o cunoastem".
Iata si un videoclip cu Vieux Farka Touré, un jam in curtea casei sale din Bamako, Mali.

Si-acum sa tragem linia. Vazut-ati ambele videoclipuri... e ceva? Nu?
Mi-am inceput calatoria din Mississippi spre Mali... promit ca o sa revin si cu alte episoade din aceasta excursie.


Pentru a asculta mai multe piese cu:
Corey Harris - click aici
Vieux Farka Touré - click aici

2 comentarii:

Anonim spunea...

Imi place imaginea cu copilul si chitara... si imi place si cum scrii!!

Tea spunea...

si pe mine m-a agatat rapid imaginea cu baietelul si chitara improvizata, daca-ti place... te astept la serial